Khamis, 15 Januari 2009

Hudud: PAS, KeADILan tunggu pendirian Umno

KUALA TERENGGANU, 15 Jan - Impian Umno mahu menjadikan isu hudud bagi menjarakkan hubungan PAS dan DAP kini menjadi senjata makan diri.

Presiden PAS, Tuan Guru Dato' Seri Abdul Hadi Awang dan Ketua Umum KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim mempersoalkan apa pula pendirian pemimpin utama Umno mengenai hudud.
"Mengapa pemimpin Umno masih lagi berdiam diri tidak menjelaskan pendirian mereka berkaitan dengan hudud.
"Sedangkan sebelum ini akhbar harian cuba menimbulkan kebencian di kalangan masyarakat bukan Islam terhadap PAS menggunakan isu hudud," kata Anwar pada persidangan media selepas majlis penerimaan memorandum Gerakan Mansuhkan Pengajaran Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) di sini, hari ini.
Sebelum ini media harian cuba menggunakan isu hudud dengan harapan mahu melaga-lagakan hubungan di antara PAS dan DAP.

Anwar yang juga Ketua Pembangkang di Parlimen berkata, isu hudud akan diketengahkan dalam mesyuarat bersama pemimpin Pakatan Rakyat pada masa akan datang.
Ustaz Abdul Hadi pula menjelaskan hukum hudud hanya untuk orang Islam sahaja.
"Saya sudah menjelaskan sebelum ini hukum hudud hanya untuk orang Islam dan bukan membabitkan DAP.
"Biar apa pun pemimpin Umno perlu menyatakan pendirian mereka berhubung dengan hudud memandangkan mereka juga beragama Islam," katanya.

Beliau juga melahirkan rasa kagum apabila pemimpin-pemimpin kanan DAP turut datang ke sini bagi membantu kempen calon PAS.
Kata beliau biar pun media cuba menggambarkan hubungan PAS dan DAP renggang dengan memainkan isu hudud, namun kehadiran pemimpin kanan DAP menggambarkan kesepaduan dalam Pakatan Rakyat tetap utuh..

UMNO kini telah semakin jelas kelihatan seperti Pak Pandir

Tiada ulasan: