Sabtu, 26 September 2009

Saintis Barat Berjaya Membutikan Tentang Beberapa Fadhilat ( Hikmah dan Kebaikan ) Hukum Allah Terhadap Manusia..

Sebatan sebagai terapi penagih arak

Saintis Rusia daripada Novosibirsk Institute of Medicine mendapati hikmah tersebut dalam kajian mereka seperti dalam web The Medical News yang memaparkan berita-berita dan hasil-hasil kajian terkini perubatan daripada seluruh dunia (http://www.news-medical.net/news/2005/03/29/8788.aspx). Perbezaannya ialah Islam mengkehendaki bahawa bahagian yang disebat itu hendaklah bertutup (dalam keadaan berpakaian) dan tidak boleh tanpa lapik atau telanjang (naked).

seorang saintis Rusia, Dr Marina Chuhrova yang mempunyai sepuluh orang pesakit ketagih arak yang menjalani rawatan terapi merotan. Pada asalnya pesakit-pesakit ini tidak menyukai kaedah ini tetapi apabila ia mula memberi kesan positif, mereka bertukar menjadi suka, sehingga mereka sanggup membayar lebih kurang RM400 untuk satu sesi rawatan.


Tambah Nasrudin dalam pendedahannya, ahli biologi, Dr Sergei Speransky yang mengetuai kajian itu, mendakwa hukuman jasmani boleh membantu seseorang menangani masalah ketagihan dan tekanan. Sergei mengesahkan yang beliau bukan sadis walaupun beliau mencadangkan kaedah merotan atau menyebat, dan kaedah itu ternyata berkesan.

Kaedah ini biasanya melibatkan 30 sesi atau paling baik 60 sesi.

Denagn Izin Allah, Semasa mencari info mengenai hukum dan hukuman untuk peminum arak..Secara tak sengaja terjumpa satu perbincangan mengenai hukum kepada peminum arak di satu blog..perbincangan yang cukup menarik..ianya dikisahkan mengenai hukuman bagi peminum arak..


Tiada hukuman kepada peminum arak yang tertulis dalam Al-Quran ..?

mengikut di dalam sebuah hadis...


"Saidina Ali telah berkata, bahawa apabila seseorang minum arak, dia cenderung untuk melakukan fitnah dan dalam kes ini lelaki itu telah melakukan fitnah. Oleh itu kita hukum dia dengan hukuman memfitnah iaitu 80 rotan."


Manakala syafieeyah meletakkan peminum arak dan seumpamanya 40 kali sebatan kerana nabi tidak menetapkan pukulan.

Ulama-ulama juga membezakan bilangan pukulan bagi golongan hamba dan merdeka. ada yang tidak membezakan seperti zahiriah.

Riwayat abu hurairah kadarnya 40 kali sebatan. dari anas ra berkata "nabi menyebat peminum arak dengan sebatan sebanyak 40 kali"


"Sesiapa yang minum arak, maka pukullah ia.."


Hadith ini dikelurkan dari Bukhari, muslim, Tarmuzi dan Abu Daud



Jadi disini timbulnya hukuman sebat sebanyak 80 kali dan 40 kali terhadap peminum arak..sedangkan sebatan 80 kali itu adalah hukuman terhadap kesalahan menfitnah ketika ia mabuk dan bukan kesalahan meminum arak...tetapi kita harus faham di dalam Al-Quran menyebut arak itu HARAM..

Di dlm fiqh jina'ei (jinayah), hukuman secara asasnya dibahagikan kpd bbrp bhgian antaranya, pertama : had (hudud), kedua : qisas, ketiga : ta'zir

Di dalam hukum had (hudud), maka syarb khamr (minum arak) merupakan salah satu daripada dosa besar atau jara'im yg jatuh hukuman hudud ke atasnya. antara hukum hudud yg lain adalah zina, mencuri, qazaf, merompak, dan beberapa kesalahan lain.

Sememangnya ulama' berselisih pd jumlah pukulan. ada yg mengatakan 80 kali, dan ada juga yg mengatakan 40 kali

Mengenai sebab atau 'illah yg digunakan bagi hukuman hudud ini, sememagnya mempunyai khilaf juga. imam abu hanifah membezakan antara arak dan benda yg memabukkan. dan hukuman hudud ke atas pemabuk bkn krn minum arak (minum arak adalah haram, ini hukum qat'ie), tetapi kerana kesan akhir yg akan membawa kepada keburukan..

"Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak dan judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah semata-mata kotor(najis/keji) dari perbuatan syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya." - Surah al-Ma''idah: 90

Ini adalah dalil pengharaman arak.

Berdalilkan hadis Rasulullah saw yang diriwayatkan dari Ali Ibn Abi Talib ra:- hadis sahih riwayat Muslim :

"Rasulullah saw telah menyebatkan orang yang minum arak sebanyak empat puluh kali sebat, dan Saidina Abu bakar telah menyebat sebanyak empat puluh kali sebat juga, dan saidina Umar menyebat sebanyak lapan puluh kali sebat. Semuanya adalah sunnah Rasulullah saw. Dan ini yang lebih aku sukai." - Riwayat Muslim.

Apa yang pasti hukuman bagi peminum arak ada di dalam hudud dan hukuman tersebut berupa sebatan. 40 kali atau 80 kali sebatan itu dikeluarkan oleh ahli ilmu berdasarkan hujah dan keadaaan semasa.maka dipastikan bahawa peminum arak harus dihukum dengan hukum hudud bukan dengan hukum sivil..itupun setelah disahkan pesalah benar2 bersalah..

Dalam kes Kartika ini..hukum sudahpun ditetapkan yang menjadi masalahnya sekarang adalah melaksanakan hukuman itu..tukang sebat sepatutnya sudah siap sedia untuk melakukan tugasannya..tempat untuk disebat Kartika sendiri sudah menawarkan di hadapan khalayak ramai..maka tiada masalah lagi utnuk disegerakan hukuman Kartika..

Malaysia yang dikatakan sebagai negara Islam sepatutnya tidak mengendahkan tekanan2 dari luar untuk menggagalkan hukuman terhadap Kartika ini kerana sanitis juga mengiktirafkan sebatan sebagai terapi untuk penagih arak..orang sanggup bayar untuk disebat untuk pemulihan..


* Pelik Puak2 kaffir yang tidak beriman kepada Allah senantiasa berusaha mencari Hikmah serta Fadhilat Setiap hukum-hukum Allah seperti yg terkandung di dalam Al-Quran tetapi umat islam di negara Kita senantiasa mencari jalan untuk menghina hukum Allah.. Itulah bezanya di antara tahap kecerdikkan dan kemampuan Bangsa Eropah berbanding dgn bangsa melayu yg tak sedar diri ni..

* Sebagai perbandingan kecerdikan bangsa Eropah dgn bangsa Melayu..
Ketika Ford Mencipta kereta pertamanya Wan Man Saman baru menyiapkan sebuah terusan sebesar Longkang di Kedah.. wakaka..!!


Kalau setakat membuat terusan sebesar Longkang, kerajaan2 purba lebih 3000 tahun dahulu seperti Babylon, Mesir, Parsi dan Rome dah lama buat dan lebih hebat dari Terusan Wan Mat saman.. hehe..!!

Tiada ulasan: