Rabu, 29 Oktober 2008

Tok Janggut Pejuang Fisabilillah..


Pada 29 April 1915, satu pasukan polis diketuai oleh Sarjan Che Wan bertolak ke Kampung Tok Akib dan menemui Tok janggut.

Pergaduhan kecil berlaku di mana Sarjan Che Wan telah terbunuh. Arahan menangkap Tok Janggut dibuat oleh Encik Latiff.

Tok Janggut kemudiannya menghimpunkan orang-orangnya menuju ke Pasir Puteh. Encik Latiff pula telah melarikan diri ke Kota Bharu.

Perintah menangkap Tok Janggut dikeluarkan.

Bantuan tentera dari Singapura dan Negeri Melayu Bersekutu tiba, dan pada 6 Mei 1915 berlepas ke Pasir Puteh, Operasi menangkap Tok Janggut dilancarkan pada 25 Mei 1915 di Kampung Merbuk dan Kampung Pupuh dengan dibantu oleh Askar2 melayu di bawah pimpinan British.

Di Kampung Pupuhlah Tok Janggut terbunuh dan mayatnya di bawa ke Kota Bharu. Setelah digantung beberapa hari, di Padang Bank (Padang Merdeka) mayatnya dikebumikan di Pasir pekan..

Tok janggut adalah antara pejuang yg menentang british secara terang terangan...beliau mendapat pendidikan di makkah... handal bersilat..

Mempunyai kesedaran yg tinggi terhadap bahaya penjajahan inggeris, perjuangannya dipernagruhi oleh khalifah Othmaniah di Turkey, dimana tok janggut dikatakan adalah ejen bagi pihak khalifah Othmaniah yang sememangnya bertujuan meniup api kebangkitan menentang penjajahan british yang mana memfatwakan perjuangan menentang british adalah jihad fisabilillah...

Sebab itu mayatnya di perlakukan sedemikian rupa...
ini la yg dinamakan pejuang sebenar..
mati syahid ketika menentang british..

Sebenarnya ramai dari kalangan pemimpin-pemimpin melayu dahulu yang bersengkongkol dgn pihak British mereka semuanya telah di dilantik menjadi barua2 British di jabatan2 kerajaan British di Malaya ketika itu, sehinggalah negara kita mencapai kemerdekaan Barua-barua tersebut terus dilantik oleh British menerajui tampuk pemerintahan Malaysia yang baru merdeka ketika itu..

Ini lah pejuang kemerdekaan yang sebenar.......
Tapi generasi sekarang mudah lupa. Apa yang mereka tahu ialah `Hati Malaya 1957'. Hati Malaya 1957 bukan lah sejarah sebenar. Ia cuma alat propaganda yang masih diteruskan oleh warisan anak didik British yang masih memegang tampuk pemerintahan negara hingga kini.

Tiada ulasan: